JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Artículos: Envíos recientes
Mostrando ítems 1-20 de 53
-
Effect of lexical stress on Bengali vowels: an acoustic analysis
Hossain, Md Imran (Dhaka University, 2022)This study aims to characterize the influence of lexical stress on Bengali oral vowels. F1 and F2 data were collected from speech samples, using spectrum analysis, and they were transformed into Lobanov’s z scores. Results ... -
Bengali and Spanish vowels: a comparative analysis
Chowdhury, Abdullah Rafique-um-Munir; Hossain, Md Imran (Dhaka University, 2020)Bengali and Spanish differ in their vowel systems. Bengalí has seven vowels /i, e, ɛ, a, ɔ, o, u/ and Spanish has five vowels: /i, e, a, o, u/. This study compared the acoustic characteristics of Bengali and Spanish oral ... -
Teletrabajo en pandemia: la crisis que le dio a la comunicación interna su gran oportunidad
Arzuaga-Williams, Mónica; Pepe Arias, Ana Inés; Umpiérrez Echenique, Adolfo (Red Académica Iberoamericana de Comunicación, 2021)El artículo presenta un estudio sobre los desafíos que la pandemia de COVID-19 tuvo para los profesionales de la comunicación interna en Uruguay. Para ello, se realizaron 15 entrevistas en profundidad con responsables ... -
El doble techo de cristal: llegaron, pero tienen que demostrar que la comunicación es estratégica
Pepe Arias, Ana Inés; Arzuaga-Williams, Mónica; Gómez Balarini, Matías (Universidade de São Paulo, 2022)Aunque el campo de la comunicación organizacional en Uruguay está constituido por mujeres en abrumadora mayoría, la mitad de las unidades de comunicación están lideradas por hombres. Las profesionales encuestadas en el ... -
Risk and protective factors for alcohol use among school-going adolescents in Montevideo (Uruguay)
Fernández Pintos, María Eugenia; Daset, Lilián R.; Vanderplasschen, Wouter; Costa-Ball, César Daniel; Van Damme, Lore; Vindevogel, Sofie (Emerald, 2017)Purpose: The purpose of this paper is to explore risk and protective factors for alcohol use among schoolgoing adolescents in Montevideo (Uruguay). Design/methodology/approach – A self-report survey was administered to 331 ... -
Perfil de bienestar psicológico subjetivo en adolescentes uruguayos
Fernández Pintos, María Eugenia; Daset, Lilián R.; Castelluccio, Leandro (Konrad Lorenz Editores, 2019)El bienestar psicológico subjetivo (BPS) remite a la experiencia personal de cada sujeto con relación a la evaluación de la vida como un todo y por dimensiones. El estudio evalúa el BPS de 5189 adolescentes escolarizados ... -
The moderating role of age and gender differences in the relation between subjective well-being, psychopathology and substance use in Uruguayan adolescents
Fernández Pintos, María Eugenia; Van Damme, Lore; De Pauw, Sarah; Costa-Ball, César Daniel (Associação Universitária de Pesquisa em Psicopatologia Fundamental, 2018)The aim of this study is to explore the Subjective well-being (SWB) of school-going adolescents in Uruguay (N= 325; Mage= 14.67; SD= 1.62). We investigate age- and gender-specific relationships between psychopathology and ... -
Predictors of domain-specific aspects of subjective wellbeing among school going adolescents in Uruguay
Fernández Pintos, María Eugenia; Van Damme, Lore; Daset, Lilián R.; Vanderplasschen, Wouter (Universidad del Rosario (Colombia), 2020)Research shows that subjective well-being (SWB) is of high relevance in the developmental period of adolescence, with many researchers emphasizing the importance of a concrete and multidimensional conceptualization. In ... -
The politics of sanctioning the poor through welfare conditionality: revealing causal mechanisms in Uruguay [preprint]
Rossel, Cecilia; Antía, Florencia; Manzi, Pilar (Universidad Católica del Uruguay, 2023)What explains the ‘punitive turn’ toward more stringent conditionalities in welfare policies? Answering this question is crucial in a region such as Latin America, where cash transfers have proven politically consequential ... -
A Self-biased Current Source, using an Asymmetric Bulk-modified MOS Composite Transistor
Costa, Diego; Míguez, Matías; Gak Szollosy, Joel; Arnaud Maceira, Alfredo (IEEE, 2020)In this work a new topology for a self-biased current reference, based on an asymmetric bulk-modified MOS (ABM) composite transistor is presented. Two current references based in this technique were designed: a 13.5nA ... -
An Integrated 350V Dimmer
Torres Álvarez, Fabián; Gak Szollosy, Joel; Arnaud Maceira, Alfredo; Míguez, Matías (IEEE, 2020)The design of an almost fully integrated phase-cut dimmer is presented. The circuit was designed on a 1um ultra high voltage (UHV) MOS technology in a silicon-on-insulator (SOI) wafer. The dimmer can operate with a duty ... -
Evaluación de las habilidades de cognición social en adultos con discapacidad intelectual
Montoya-Rodríguez, María M.; Tomás Llerena, Clementina; Souza Franco, Vanessa A. de; Pizzarossa Ferrère, Sofía; Ibarra, Alexander (Asociación Universitaria de Educación y Psicología, 2021)INTRODUCCIÓN: Distintas habilidades cognitivas, como la Teoría de la Mente (ToM) o la empatía, se han relacionado con el desarrollo de la interacción social, formando parte del conjunto de dominios que conforman la cognición ... -
Enseñanza de habilidades de toma de perspectiva cognitiva en niños con desarrollo normotípico mediante realidad virtual
Montoya-Rodríguez, María M.; Souza Franco, Vanessa A. de; Ibarra, Alexander; Navarrete Antola, Ignacio; Molina Cobos, Francisco J. (Innovagogía, 2022)El surgimiento de las tecnologías digitales ha supuesto una revolución de carácter individual, educativo y social que trasciende las barreras del espacio, la distancia y el tiempo favoreciendo nuevas metodologías de ... -
Virtual reality and augmented reality as strategies for teaching social skills to individuals with intellectual disability: a systematic review
Montoya-Rodríguez, María M.; De Souza Franco, Vanessa Augusta; Tomás Llerena, Clementina; Molina Cobos, Francisco J.; Pizzarossa, Sofía; García, Ana C.; Martínez-Valderrey, Vanesa (Sage, 2022)Virtual reality (VR) and augmented reality (AR) programs have proliferated significantly in recent years and they are finding their way into different educational and therapeutic purposes. This systematic review aims at ... -
Habilidades de teoría de la mente y de comprensión de verbos mentalistas en niños con desarrollo evolutivo normativo
Muñoz, Jimena; De Lorenzi, Mikaela; Montoya-Rodríguez, María M.; Quiroga Baquero, Luis Alberto; Rendon Arango, María Isabel; De Souza Franco, Vanessa Augusta; Tomás Llerena, Clementina; Vera Vallega, María Macarena (Universidad Católica del Uruguay, 2022-01)El aprendizaje de habilidades de la teoría de la mente (ToM) se considera fundamental para garantizar un buen desempeño adaptativo en el contexto social dado que permite a las personas atribuir estados mentales a sí mismas ... -
¿Cómo la transparencia genera confianza en las instituciones?: efectos del uso exitoso de solicitudes de acceso a la información pública sobre la confianza y las percepciones de transparencia
Piñeiro, Rafael; Muñoz, Paula; Rosenblatt, Fernando; Rossel, Cecilia; Scrollini, Fabrizio; Tealde, Emiliano (Universidad Católica del Uruguay, 2021)Varios países en todo el mundo han promulgado reformas de transparencia, especialmente reformas orientadas a incrementar el acceso a la información pública. Si bien se han publicado estudios exhaustivos sobre el impacto ... -
Límites institucionales para modelos de políticas de talla única: evidencia sobre el acceso a la información pública en Chile, Perú y Uruguay
Piñeiro, Rafael; Muñoz, Paula; Rosenblatt, Fernando; Rossel, Cecilia; Scrollini, Fabrizio (Universidad Católica del Uruguay, 2021)Aunque en las últimas dos décadas muchos países de América Latina han adoptado leyes de acceso a la información pública, existen diferencias significativas en el diseño institucional que los países han creado para garantizar ... -
Transparency and Access to Public Information in Chile, Peru, and Uruguay [pre-analysis plan]
Piñeiro, Rafael; Muñoz, Paula; Rosenblatt, Fernando; Rossel, Cecilia; Scrollini, Fabrizio (Universidad Católica del Uruguay, 2021)This project studies the differences in the implementation and operation of freedom-ofinformation (FOI) laws in three Latin American countries (Chile, Peru, and Uruguay), each with its own institutional setting. In Chile, ... -
Who, what and how: Assessing government compliance with right-to-information laws in Chile, Peru, and Uruguay [pre-analysis plan]
Piñeiro, Rafael; Muñoz, Paula; Rosenblatt, Fernando; Rossel, Cecilia; Scrollini, Fabrizio; Tealde, Emiliano (Universidad Católica del Uruguay, 2021-05)This project analyzes the conditions that promote compliance with right-to-information (RTI) laws in three Latin American countries (Chile, Peru and Uruguay). We conduct a field experiment to understand how the status of ... -
Domestic Isomorphic pressures in the design of FOI oversight institutions in Latin America
Piñeiro, Rafael; Muñoz, Paula; Rosenblatt, Fernando; Rossel, Cecilia; Scrollini, Fabrizio (Universidad Católica del Uruguay, 2021)Even though many countries in Latin America have adopted FOI Laws, there are significant differences in the institutional design of FOI oversight institutions. Most explanations highlight the role of political competition ...